AI-tools getest: efficiëntie, maar ten koste van wat?

AI is niet meer weg te denken uit het schrijfproces. Ook ik gebruik het. Niet om kant-en-klare teksten te produceren, maar als hulpmiddel om ideeën te structureren, formuleringen te verfijnen en soms een eerste opzet te genereren. Maar hoe goed zijn deze tools echt? Hoe betrouwbaar is hun output? En belangrijker nog: wat verliezen we als we ons volledig overleveren aan AI?

Lees meer »

Hoe ik SaaS copywriter werd zonder het te weten

Ik moet je iets bekennen: ik was tijdelijk aan het afkicken van social media – of misschien was ik gewoon in slaap gesukkeld, wie zal het zeggen? Hoe dan ook, ik scrolde rustig door mijn LinkedIn, toen ik ineens overal de term ‘SaaS copywriter’ zag opduiken. Huh, sinds wanneer is dit een ding? Interessant... maar wacht eens even – dat doe ik ook!

Lees meer »

Schrijven in het tijdperk van AI: een ambacht in verandering

De blogpost die je waarschijnlijk al had verwacht. Want de gemiddelde reactie als je vertelt dat je tekstschrijver bent in een tijdperk waarin AI het internet overspoelt? Ogen vol verbazing, een aarzelende glimlach en dan die onvermijdelijke vraag: “Maar… waarom zou iemand jou nog inhuren als ChatGPT bestaat?”

Lees meer »

8 tips voor tekstredacteuren om digitale toegankelijkheid te verbeteren

Een tekstredacteur is verantwoordelijk voor het schrijven van duidelijke, aantrekkelijke content én zorgt ervoor dat teksten toegankelijk zijn voor iedereen, ongeacht eventuele beperkingen. Digitale toegankelijkheid is essentieel voor een inclusieve online ervaring en speelt een belangrijke rol in het voldoen aan wet- en regelgeving, zoals de Wet digitale toegankelijkheid overheid (WDO). Ik beschreef dit uitgebreid in mijn vorige blogpost: Waarom het tijd is om je te verdiepen in digitale toegankelijkheid. In deze blogpost een vervolg: 8 tips om de toegankelijkheid van je webteksten te verbeteren.

Lees meer »

Waarom SEO niet alleen over zoekwoorden gaat (en wat je wél moet doen)

SEO (Search Engine Optimization) is een populair onderwerp, en dat betekent dat je tegenwoordig door het SEO-woud haast niet meer het pad naar de juiste tekstschrijver kunt vinden. Er zijn talloze mensen die zichzelf als SEO-specialist presenteren, maar hoe weet je nu wie écht begrijpt waar SEO om draait? Mijn tip: vraag de tekstschrijver naar zijn of haar visie op SEO en zoekmachineoptimalisatie. In dit blog deel ik mijn kijk op SEO. En spoiler-alert: ik geloof niet in snelle trucjes. Wat ik wél geloof? Dat lees je hier!

Lees meer »

Waarom het tijd is om je te verdiepen in digitale toegankelijkheid

We staan er niet altijd bij stil, maar toegang tot digitale informatie en diensten is niet voor iedereen vanzelfsprekend. De Wet digitale toegankelijkheid overheid (WDO) moet daar verandering in brengen. Maar wat betekent dat voor bedrijven en organisaties? En waarom is digitale toegankelijkheid zo belangrijk? Ik leg je er graag meer over uit.

Lees meer »

5 valkuilen in overheidsteksten en hoe je ze oplost

Overheidsteksten: ze informeren burgers, leggen regelgeving uit, communiceren beleid en helpen mensen hun weg te vinden in een steeds complexere samenleving. Het zijn ontzettend belangrijke teksten, maar helaas vaak onbegrijpelijk voor de ‘gewone’ burger. Dat zorgt voor frustratie en belemmert mensen om volwaardig mee te doen in onze maatschappij.

Lees meer »